0 Läs mer >>
Varje tisdag och torsdag har kyrkan här i området ordat en minibuss som kör oss studenter mellan vårt boende och mataffären, fram och tillbaka så mycket som det behövs under två timmar. En väldigt smart idé tycker jag! De är ju ändå ca 15-20 minuters promenad dit och sen blir det väldigt jobbigt att bära tillbaka alla varor när man handlat klart. I tisdags åkte jag och Jennifer med den bussen och storhandlade så nu är både mitt skafferi och min hylla i kylskåpet full och förmodligen har jag mat så jag klarar mig ett tag.

I går åkte jag och Karin buss till Sunshine Plaza, ett jättestort köpcentrum ca 20 minuter härifrån, i maroochydore. Där vi mötte upp Ida, Linus och Joel och gick och shoppade lite och åt mat. Jag fick med mitt ett nytt simkort till telefonen, annteckningsblock, post it-lappar, överstrykningspennor, inslagspapper och en dekorationspryl. Inslagspapperet använde jag för att slå in min anslagstavla. För att få lite färg i mitt tråkiga vita rum. Lite bättre blev det, jag ska visa bilder på det.

Idag har jag varit på universitetet från klockan 10 till 18. Egnetligen börjar jag 14 på torsdagar men idag va jag på en extra workshop i biblioteket. Min sista lektion på torsdagar slutar alltså klockan 18. Ganska sent tycker jag, men jag hade tur med mitt schema. Jag vet andra som har lektioner till 20.00..  Igår när de va uppehåll från regnet ett tag var jag faktiskt ute och sprang lite, andra gången sen jag kom hit. Det går framåt!

Nu sitter jag på mitt rum och äter kakor och dricker mjölk medans det är fest utanför. I Australien är det tydligen torsdagar och söndagar som är festdagar, tillskillnad från sverige då de är typ fredag och lördag.

Här kommer lite bilder :)

Utsikt när vi satt och åt på Sunshine plaza.

Mitt skafferi, vädligt intressant bild hoppas jag!

Min nya anslagstavla.

Bokhyllan med min nya inredningspryl till höger.

Storhandlat

5 Läs mer >>
Igår regnade det igen, och inte lite heller! Det regnade otroligt mycket, på nyheterna gick dom tillochmed ut med vädervarningar för översvämning på vissa stället. Idag har det också regnat mycket men nu tror jag det har slutat.  Nu längtar jag efter solen!

Igår började jag på Universitetet! Helt sjuk! Mjukstartade med bara en lecture i måndags och en lecture och en tutorial idag. Jag läser fyra kurser per termin och i varje kurs har man en lecture, som är som en föreläsning, och sen har man en tutorial där man är i mindre grupper och diskuterar och arbetar med uppsattserna eller vilka läxor man nu har. Föreläsningen jag hade idag i Innovation, Creativity and Entrepreneurship var riktigt rolig! Läraren var så trevlig och glad och hade gjort jättefina powerpoints så hon gjorde lektionen väldigt intressant och lätt att lyssna på. Hoppas de andra lektionerna också blir så, annars kan de bli jobbigt. Jag har redan fått en inlämning till week 4, och nu är vi på week 1.. så det kanske är dags att börja nu! Jag köpte böcker för denna termin i måndags och de sved riktigt i plånboken. Kostade ca 350 dollar! Nu är de bäst att dom böcker kommer till användning så dom inte bara ligger på hyllan och dammar! Då blir jag arg. Som tur är så kan man sälja böckerna till Student Guild (studentkåren) när man är klar med dom och få pengar tillbaka, hur mycket man får beror på i hur bra skick böckerna är.

Här om dagen när vi var på stranden gick vi längst esplanaden och hittade Yoghurt World! Typ världens bästa idé! Man fick själv välja mellan ca 15 olika mjukglass sorter, eller frosen yoghurt som det kallas, fylla bägaren själv, blanda och ta så mycket man ville. Sen fanns det hur mycket tillbehör som helst, såser, nötter, frukt och godis som man fick plocka på sig och sen betalade man utifrån hur mycket det vägde.

Ikväll har jag lagat hamburgare tillsammans med min tyska rumskompis och hennes vänner. Väldigt trevligt, oh gott. Imorgon är jag ledig, som alla onsdagar resten av terminen! Då ska jag förmodligen ta mig till sunshine plaza och skaffa ett australienskt simkort till mobilen och sen få vi se om de finns någonting annat att shoppa.

Här kommer en till hög med bilder. Enjoy!

Mina böcker.

Yoghurt world!

Vårt allrum i lägenheten.

Köket.

Min rumskompis Linda och hennes tyska kompis.

Regn och skola

0 Läs mer >>
Äntligen har vi fått lite sol :) två dagar i rad har vi nu varit nere på stranden i Moolooloba, dit är det 10 minuter eller 25 minuter med buss, beroende på vilken buss man tar. En av dem kör runt till en massa andra ställen och därför tar den mycket längre tid. Igår fyllde Karin år så då var vi ute på restaurang och åt för att fira henne lite. Väldigt trevligt vad det!

I veckan har det varit Orientation Week på skolan. Vi har gått på olika woorkshops och info/välkomstmöten för att få tips och råd om hur det funkar på skolan och hur man får mest ut av lektionerna med mera. Skolan och boendet har även bjudigt på en massa gratis mat, barbecue, vilket vi trodde skulle vara typ hamburare eller kött men icket. Hela tiden har det varit grillkorv, och i det här landet har de inte ens korvbröd, så istället äter man korven i ett vitt bröd, typ rostfranska. Helt udda.. Ikväll är det barbecue igen här på boendet, förmodligen med korv. Men vi får se. De kanske överraskar oss med något annat!

Här kommer lite bilder från de senaste dagarna.

Ida och Linus. Floro party

Floro party

Karin. Födelsedagsbarnet.

Min goda mat på restaurangen.

Havet :)

SOL :)

2 Läs mer >>
Imorgon har jag varit här down under i en vecka. Oj va tiden går snabbt, kul är det! Ingen bra start här på väderfronten dock, det har regnat nästan oavbrutet ända sen vi kom hit, och de regnar inte lite! Det öser ner.. Men imorse när jag vaknade upp och tittade ut så var det faktiskt sol! Oj va glad jag blev. Jag tog direkt på mig bikinin och gick ner till poolen med dom andra svenskarna, vi låg där typ 3 timmar och stekte och sen gick några av oss på skolan för att lyssna på hur man gör källkritik och referencer i det här landet, sen när vi skulle gå tillbaka så regnade det igen.. Jag som trodde att regndagarna var över för den här gången men tydligen inte! Det ska tydligen regna typ en vecka till. Tråkigt! Men jag hann få lite färg på mig idag iallafall, tror jag tillochmed har bränt mig lite.

Igår skulle jag Ida och Dennis åka in till Mooloolaba för att hälsa på Joel (dennis kompis från sverige, som vi flög med). Vi hoppade på en buss, åkte en ganska lång bit, typ 20-30 minuter tror jag och sen kommer vi fram och måste fråga om vägen till den gatan han bor på, då säger kvinnan att vi är på fel plats, och att de är typ en timmas promenad till dit vi ska. Vi är nu alltså i Maroochydore och gatan ligger i Mooloolaba. Vi tog alltså fel buss.. Grejen är också att när vi stod och väntade på bussen så läste vi oss fram till att vi skulle ta en viss buss med ett nummer, sen kommer en annan buss med ett annat nummer där det står på bussen att den går till samma ställe som den andra. Vi frågar busschafören om den stannar nära den där gatan vi skulle till, och han säger ja. Bra tänkte vi, då tar vi den här bussen så slipper vi vänta. Vi hoppar på bussen och väntar på att den ska köra iväg och ser då den andra bussen som vi tänkte åka med. Men inget mer med de då, förns vi kommer fram och inser att vi tagit fel buss.. Vi går iallafall och tar en bit mat och sen tar vi en ny buss till rätt ställe. Vi hoppar av den bussen på ett ställe som vi känner igen och sen börjar vi gå in mot stan för att hitta Joel. Självklart har vi hoppat av för tidigt och måste gå några kilometer för att komma fram! Men tillslut kommer vi äntligen fram :) Dyngsura, för det har nämligen regnat på oss hela tiden! Inte kul! Men det var ändå ett trevligt äventyr.

I gårkväll va vi på toga party på andra sidan gatan på de andra studentboendet. Kul var det, men självklart var vi dynsura även efter det. Det var tänkt att alla skulle in till en nattklubb i Mooloolaba men det var inte lätt att ta sig dit. Det var kaos ute i regnet. Det går en gratis partybuss som självklart blir full direkt och sen ringer alla och beställer taxi och när det väl kommer en taxi så är det ingen som får åka med den, för chaffisen får bara plocka upp dom som har ringt och bokat den, och självklart hittar han aldrig åt den personen. Iallafall så sket vi i det och jag gick och duschade, pratade med Marcus och la med sedan och sov medans dom andra hade efterfest i nån lägenhet.

Här kommer lite bilder på olika saker vi gjort.

Min säng

Och mitt skrivbord, det är typ mitt rum. Plus en toa med egen dusch, och två garderober :)

IBS välkomst BBQ

Toga party. Joel trea i mörkgrått, Ida på stolen, jag, åsså Dennis i rosa. Plus en massa annat folk :)

POOLEN :)

En vecka

1 Läs mer >>
Efter en galet lång resa är jag äntligen framme :) Klockan 7.00 i tisdags åkte jag, mamma och pappa hemmifrån och till Umeå. Därifrån gick flyget 9.50 till Stockholm. I Stockholm hade jag en hel dag att vänta för flyget gick inte för än 17.35, plus att det blev försenat typ 20 minuter. Men det gick bra, jag fikade, åt, läste och gick runt och kollade. När jag sen kom fram till Bryssel ca 2 timmar senare träffade jag, som planerat, Ida. Vi åt lite och sen flög vi vidare, i ca 6 timmar till Förenade Arabemiraterna, Abu Dhabi. Flygbolaget vi åkte med var väldigt bra. Man hade kanske inte så överdrivet mycket plats, men vi fick en kudde, filt, hörlurar, ögonmask och öronproppar. Plus mat! Alla hade även en egen tvskärm framför sig där man kunde se film, serier, läsa nyheter och spela spel. Mycket trevligt! I Abu Dhabi träffade vi Dennis och Joel. Dennis bor på samma boende och ska gå samma skola som mig och Ida, och Joel är hans kompis som skulle hit för att jobba. I Abu Dhabi bytte vi flyg och åkte vidare i ca 7 timmar till Singapore där vi egentligen bara skulle ner för att tanka, inte byta flyg. Därför trodde vi att vi skulle få sitta kvar på planet men icket. De tvingade oss att packa ihop alla saker och gå ut ur planet, vänta ett tag medans de städade och sedan gå igenom säkerhetskontrollen och kliva på planet igen. På samma sittplatser. Lite jobbigt.. Men de va skönt att få röra på sig lite! Sen åkte vi sista flygresan till Brisbane i Australien på ca 8 timmar, och där mötte en buss upp oss och tog oss till boendet. UniCentral.

Så nu har jag fått mitt rum (igår) och packat upp resväskan. Bilder på rummet och allt kommer sen! Vi har även hinnit gå till affären för att köpa lite mat och kudde och lakan. Imorgon ska vi på välkomstmöte vid skolan och sen var det tänkt att vi skulle träffas på standen för lite lära-känna-lekar men eftersom det har regnat idag och förmodligen ska göra det i morgon också så hoppar vi över det och träffas och grillar vid poolen istället. Det blir nog bra! Nu ska jag snart sova, här är klockan ca 23.20! Ha de bra!

FRAMME!

1 Läs mer >>
Imorgon åker jag! Känns galet! :) 09.50 går flyget från Umeå till Stockholm och sen har jag en hel dag på Arlanda flygplats för att sen ca 17.30 åka vidare mot Australien. Det blir en lång resa men jag hoppas den går bra! Den 14e februari ca 09.00 är jag framme i Brisbane och då börjar mitt år i Australien. Kommer bli ett roligt år fullt av sol och värme och spännande äventyr men saknaden av alla vänner och familj kommer också finnas med. Jag ska försöka uppdatera bloggen ofta så ni får se hur jag har det! Sköt om er alla!

Gaaah!

I helgen var jag och Marcus ute på en skotertur med min bror och hans kompis. Mycket kul! Fick inviga nya skotern och allt :) Det sorgliga i det hela är att de nog va min sista skotertur innan jag far. Nu blir det ett helt år utan snö.. bara sol! Men det är inget jag klagar över! Ska bli sååå skönt att slippa frysa :)

I övrigt håller jag på att packa. Mycket man måste tänka på, inte bara att packa kläder som de brukar va när man ska iväg utomlands. Nej nu måste jag tänka på allt från nagellack till hårtork till träningskläder. Inte lätt, men förmodligen är jag klar innan jag åker. Glömmer jag någonting så få ja köpa det när jag kommer fram.

Här kommer en bild från skoterturen.